Thursday, May 21, 2009

Sambutan Hari Bapa

Aku yakin ramai dah bersiap2 untuk balik kerja atau dah dalam perjalanan balik kerja sekarang ni. hari ni hari bapa, so tak leh lengahkan masa. siapkan kerja memasak, makan awal, tidurkan anak2 dan barulah selesa menyambut hari bapa.

aku yakin semua pasangan suami isteri yg sah tanpa mengira bangsa dan agama pasti enjoy menyambut hari bapa. nama je hari bapa, tapi kehadiran anak2 untuk menyambut hari bapa bersama2 ibu bapa adalah TIDAK DIBENARKAN sama sekali.

buat bapa2 yang malam ini tak dapat menyambut hari bapa kerana isteri mereka bercuti sempena kehadiran tentera merah jepun atau sempena hari walladah, sabarlah! bagi yang tengah perang2 dingin tu, masih ada peluang menyambutnya. kalau bilik ada aircond tu pastikan tekan suhu bawah tahap beku,nescaya yg dingin tu akan jadi PANAS!

sebenarnya aku cuma nak cerita kisah aku di pasaraya beberapa ketika dulu. masa tu anak baru sorang. kami ke pasaraya... dalam doq belek2 benda nak dibeli, tiba-tiba.....

aku disapa oleh seorang opismate india masa sykt pertama aku dulu. ini transkrip perbualan dalam yg dah aku alihbahasakan ke bahasa melayu.

kak thana : eh.eh... izman kan?
izman : ye. kak thana buat ape kat sini?
kak thana : beli barang sikit. izman kerja mana sekarang? rumah mane?
izman : kat syarikat "ToooT" . rumah dekat 'tooot". mana asben akak?
kak thana : akak suruh dia cari barang. ikut saje buat ape? (akak ni memang garang).
izman : ye ke...

melihat aku bercakap dengan pompuan, wife aku mula datang kearah kami. perbualan seterusnya menggunakan mode bahasa melayu, tanpa subtitle tamil.

izman : ini wife saya. ini anak saya, luqman. (mereka bersalam)
kak thana : ini makwe kedah ke makwe pahang?
izman : (menelan air liur) err... pahang (wife aku memang orang pahang)
kak thana : lain muka sekarang ye, rasa pernah jumpa sekali dulu kan?, masa tu tak pakai tudungkan?
wife izman : (blurr tapi tersenyum kelat)
izman : err... bukan la akak.
kak thana : pandai la you izman. cinta sana sini, mau kawin suruh ayah cari (ayat sinis)
izman : (berdesing telinga) takde la akak, bukan jodoh.
kak thana : lelaki! lepas bosan, tinggal, lepas tu cakap tak ada jodoh!
izman : (cuba kawal emosi dan berlagak macho depan wife)akak duduk sentosa lagikan, jauh datang beli barang dekat econsave.
kak thana : masih dekat sentosa. hari ni pergi kuil pandamaran, singgah teruslah beli sini. (memandang wife izman dan berkata) adik, izman ni jaga baik2 sikit. jangan bagi dia keluar sorang2, bahaya dia ni.
izman : (menyampuk) saya sudah baik la akak.
kak thana : itu n**** ada contact lagi tak? masih jadi model?
izman : dia ada call bagitau suruh beli majalah dia jadi model. sudah cerai dia punya suami la akak, saya tak mau layan lagi, nanti saya susah.
kak thana : baguslah. oklah akak cari asben dulu. itu worang kalau takde check tak tau apa dia beli.
izman : ok kak (sambil melirik arah wife yg muka dah muncung)

apa kesudahannya malam tu?
tiada sambutan hari bapa la.......


moral of the stori :
1) kalau terjumpa kawan lama yg jenis mulut tempayan atau mulut bau longkang, lari! kalau tak sempat lari, cari helah untuk mengexcusekan diri.
2) elakkan ke pasaraya atau ke tempat awam pada hari khamis. kejadian terlepas hari bapa boleh dielakkan.
3) jadilah pasangan yg setia, jangan pasang ramai spare parts. berdosa tau mainkan perasaan orang.
4) kalau pasang ramai pastikan orang lain tak tau. jangan suka2 introducekan pada kawan2 mulut tempayan. kalau terserempak, kelentonglah cakap itu saudara jauh mintak tolong atau kita tak kenal walaupun terserempak tengah pimpin tangan.


izzi note :
jangan risau, entri ni aku dah pastikan wife aku tak baca malam ni. he.3x....

16 comments:

Ms.Lilies said...

wakakakaka.....boya yek ko dedulu

INTAN said...

wakkakakakak....sabo ajelah aku.....keh keh khe...rasanya!!

ILA said...

Eh pak cik Izman,
bukan ke father's day on 21st June??


eshhh..kalau kat kau ni..
hari2 mmg 'hari bapa'..
sesuka ati sndiri lerr..
hmmmm~~

ILA said...

2nd comment..ohhh..barulah aku tahu..cos mlm ni khamis mlm jumaat ekkk...tu yg entry kau kali ni 'semacam' jerkkk..cisssssss!!

Kapten Luffy said...

hahahaha

kasihan

haruan tasek said...

tu le masa bujang pasang sini sana kan dah kena. nasib baik tak kena tinggal oleh bini dan anak2 ha..ha..ha

Jard The Great said...

waaaa........... history will always catch u up.. especially kalo history tuh penuh dgn scandal.. hehehe..

julietchun said...

nak beli barang pun kena tgk hari gak,kekkekkeke.

ima shhs said...

huhuhu....

secangkir madu merah said...

hari bapa hanya hari khamis je ker? bukan hari hari pon hari bapa ke?

cendawanintim said...

padan muka!

izman said...

ms lilies,
bukan boye, cari pasangan yg sesuai je.

- j o h a r i - said...

alahai lu bro..
ape la malang jumpa kak thana tu..
tapi xpe, bleh gak wat "happy belated father day" kan..mlm isnin pon ok what

izman said...

intan,
mmg kena byk sabo kalau jumpa og gini

izman said...

ila,
itu hari memperingati bapa kita. ini nak meraikan bapa2.

Anonymous said...

adehhh...