Saturday, December 24, 2011

Susahnya Nak Bermula Semula

emm... memang dah bersarang benor blog aku ni. dah lama tak berupdate. sebenarnya aku masih sayang dunia blog, tapi kekangan masa.

dalam menjalani kehidupan lebih2 lagi dengan kehadiran anak keempat yg baru berusia 3 bulan, membuat aku terpaksa lebih menumpu kepada keluarga. oo... bukan bermakna kalau berblog atau berfacebook tu lupakan keluarga, tapi aku kena atur masa aku sendiri.

even wife aku memang tak kerja, tapi aku juga kena sama2 ambil peranan penting dalam pembangunan keluarga dan anak2. tak kan semua benda serah bulat2 pada isteri. isteri juga manusia, dia juga perlukan rehat. kalau sesiapa yg ada anak kecik menyusu badan, tentu tau kepayahan mereka. aku tau isteri aku sangat baik, kalau boleh dia langsung tak mau kejutkan aku jika anak tak mau tidur atas tak sihat. pada dia, aku kena tidur cukup sebab aku kena bangun kerja awal.

mmm... life is about give and take. kena tolak ansur. even kadang2 aku letih, kena juga ambil peranan menjaga anak2. even aku tak de susu badan, aku boleh layan anak2 dengan meriba dan mendodoikannya. tapi kalau aku dodoikanpun susah baby nak tidurm suara tak sedap barangkali.

balik kerja, anak2 dah take over laptop. dulu anak2 ada netbook yang aku beli direct dari china, tapi rosak kena renjatan kilat. anak2 duduk dirumah pasang netbook masa hujan dan guruh, dan jahanam netbook tu. pergi kedai nak repair harga mahal, aku humbankan je. so, laptop akulah mangsanya. kadang2 nak je tinggalkan kat rumah sebab itu memang harta sendiri, tapi sebab banyak kerja opis aku suka save dalam laptop, tu yang kena bawa juga. komputer kat opis aku ada, tapi cam tak best je pakai. dalam budget 2012, syarikat dah setuju beli pc baru untuk aku. emmm.. baguslah.

cuti sekolah dah nak abis, kelengkapan sekolah anak2 belum 100% aku bereskan. sekarang dah senang, ada duit dalam tangan bersepah boleh beli. dah beberapa kali jugak dah pergi survey barang utk beli tapi anak2 terlalu memilih. nak semua benda angry birds. pergi kedai ini, tak menarik. pergi kedai itu, tak suka. sesekali marah jugak aku, aku dulu manalah ada masa nak demand2 ni. apa papa aku beli, itulah aku pakai. cakap banyak kang, dapat tali pinggang. bukan aku bermaksud papa aku dulu bencikan kami adik beradik, dulu susah duit. kami orang susah, jadi kena gunakan duit sebaiknya. budak2 sekarang tau mak bapak dah senang sikit, so mulalah minta itu dan ini. untuk anak2, sebab duit ada sikit, apa salahnya beri apa anak2 hendak, asalkan mereka nak belajar.

selain anak2, binatang kat rumah juga perlukan perhatian. ikan emas, ikan2 lain, kura2 dan arnab. arnab paling leceh sebab aku pelihara banyak. kena jaga kebersihan sebab ia berbau kalau tak jaga. so far alhamdulillah jiran2 tak komplen. kalau stress, melayan arnab2 ni bermain memang mendamaikan. wife tak suka arnab, dia dah mintak kucing parsi. emmm... mahal tu. dah survey dalam rm500 jugak la.

oklah, ini edisa come back. tune biasa aku dah lari. aku cuba nak kekalkan gaya panjang berjela tapi semua lintang pukang.

kepada yg sebelumni datang, tapi kempunan entry merapu terbaru aku. aku akan cuma jugak posting terbaru.

No comments: