Tuesday, September 6, 2011

Saya Mau Delete Saya Punya Suka La....

selepas bercuti seminggu sempena hari raya aidilfitri, aku kembali bekerja isnin lepas. sebenarnya kilang tutup (shutdown) seminggu raya tu. masa keputusan shutdown kilang dan melaksanakan paksaan pemotongan cuti tahunan atau cuti tanpa gaji, ramai jugak yang merungut. konon2 nak bekerja... pigidah! kalau aku advice pengurusan tak perlu shutdown masa perayaan, mereka kata syarikat tak prihatin. bila kita umum shutdown, mereka kata kita kijam sebab potong cuti mereka. argh... pedulikan, memang tak termampu nak penuhi semua keinginan pekerja. kalau suka, kerja. tak suka, berhenti. kalau korang berhentipun, kilang tetap jalan. kalau aku berhentipun, kilang tetap jalan. cuma kalau pemilik kilang yang nak berhenti, heh.... mampos kita kena cari kerja lain.

berbalik kepada mula bekerja. sebenarnya kerja menimbun sebab 14-15/9/2011 ni kami ada re-assesment audit untuk ts16949. banyak lagi rekod yang kena semak dan kemaskini. ye lah, aku kat human resource ni kena bersedia untuk training dan recruitment.

bercakap pasal training aku teringat kisah aku melayan panggilan telefon dari seorang amoi (nyonya?) cina. selalunya panggilan aku dah ditapis oleh receptionist yg juga staff HR.

begini kisahnya :

cina : hello, ini HR ka?
melayu : hello. ye.
cina : boleh cakap sapa person incharge training?
melayu : bercakap, izman disini.
cina : awak incharge training?
melayu : ye.
cina : apa pasal awak tak ada click email delivery notification masa bukak saya punya email?
melayu : ye miss, you nama siapa? dari company mana?
cina : saya nama ms yap, dari XXX training services sdn bhd (nama & syarikat dirahsiakan).
melayu : ye ms yap. apa sebenarnya you mau? (suara malas nak layan)
cina : saya ada hantar email sama you punya company, apa pasal you tak ada baca?
melayu : allo miss..... you hantar email, terima kasih. tapi you mesti mau ingat, kalau you punya training not related dengan kita punya company, memang saya delete.
cina : mana boleh suka-suka delete?
melayu : apa pasal tak boleh delete, saya simpanpun apa bikin. you buat training property, land strata, real estate.... memang saya delete. kita company manufacturing, buat spare part automotive.
cina : wah... you pandai cakap aaa.... you kasi sambung you punya boss.
melayu : tak payah sambung, you sedang cakap sama dia sekarang maaa.....
cina : TooooT.....toooot.... (bunyi telefon diputuskan talian)

3 comments:

Nur a.k.a admansyah said...

hehehe... bo layan org mcm tur!

Tahniah on yr belated Anniversary! Alhamdulillah.. & Semoga berpanjangan jodoh kalian hingga ke akhir hayat.. Amin.

Cheritera Kami said...

itu mcm pun ada ka

suriani said...

heheh.. lu punya suka la kan..

ada jugak manusia ini macam, dia punya hal je yg dia rasa penting, semua org kena amik pot.. heheh

adoii