Tuesday, February 15, 2011

Hari Memperingati Kekasih

Hari ni adalah hari yang sangat dinantikan. biasanya kalau hari kelahiran sendiri, kita sambut bersama keluarga. tapi hari ini adalah hari kelahiran Junjungan Besar kita, Nabi Muhammad S.A.W. dan ianya diraikan diseluruh dunia.

semalam (14/2/11) rata2 manusia meraikan hari kekasih atau Valentine's Day, hari ni ialah lebih meriah sebab ia adalah Hari Memperingati Kekasih yang sebenar. Hari memperingati Kekasih Allah, Nabi Muhammad S.A.W.

aku seperti manusia lain meraikan hari keputeraan Baginda ini dengan penuh kesyukuran. Syukurlah dengan nikmat Islam dan nikmat Iman yang telah dikembangkan oleh baginda Rasullulah S.A.W.

Tiada aktiviti spesifik meraikan, sekadar melakukan sedikit amalan pada sebelah malamnya. hari ini, sekadar mengadap kaca tivi melihat siaran perarakan di putrajaya dan kemudiannya mengenang sirah Baginda dengan membaca kembali buku Biografi nabi Muhammad S.A.W.





Tajuk : BIOGRAFI MUHAMMAD BIN ABDULLAH - PERJALANAN HIDUP SEORANG NABI
Penulis : PROF. DR. ZULKIFLI MOHD. YUSOFF & DR. NOOR NAEMAH ABD. RAHMAN
Terbitan : PTS ISLAMIKA SDN BHD
Bilangan Muka Surat : 481
Harga : RM 35.00

Sebenarnya ini bukan buku yang baru aku beli. ia aku beli masa ada karnival jualan buku di kompleks PKNS Shah Alam pada 01/01/2010 yang lepas. dah baca sebelumnya. since banyak kelapangan waktu, aku mentelaah semula bagi mengenang kisah Junjungan Besar kita itu. kepada yang belum pernah membaca buku yang diterbitkan sejak 2007 ini, ia adalah satu buku biografi yang cukup lengkap. ia bukan seperti buku2 yang kita baca disekolah yang rata2 adalah membosankan. buku ini sangat teratur dan banyak kisah baginda yang dipaparkan didalamnya ramai antara kita tidak pernah membacanya dimana2. ayat2nya pula cukup mudah dan cukup mesra pembaca.

rata2 hari ini sebelah pagi hampir semua channel tivi siarkan rancangan keagamaan. pagi je lah.... namun syukur alhamdulillah, banyak surau dan masjid termasuk surau taman perumahan aku adakan forum perdana ehwal Islam bagi memperingat hari ini.

kepada diri aku dan semua, aku menyeru agar sama2lah kita memperbanyakkan selawat atas Junjungan Besar kita Nabi Muhammad S.A.W. jika amalan baik kita tak boleh lakukan pada hari keputeraan Baginda ini, harap2 janganlah kita membuat kemungkaran. maklumlah hari cuti, semua orang akan berseronok.

1 comment:

Mak Su said...

benar tu, tahun ni rasanya pengisian lebih best dgn byk program di tv dan surau masjid yg dekat ngan umah